Konečně ta brambora!

Fotogalerie – zde

V úterý 24. října se celou školou sypaly brambory. A to téměř doslova. A jednotlivé třídy sypaly z rukávu rozličné nápady, jak celoškolní projekt „Konečně ta brambora!“ pojmout.  Za prvotní myšlenkou projektu stojí paní učitelky Křesťanová, Tomková a Parasková, konkrétní aktivity si třídy připravily samy. Do rolí zpravodajů v bramborovém projektu byli angažováni naši deváťáci. Co v jednotlivých třídách zjistili?

Bramborové dění v 1. A a v 1. B  sledovaly zpravodajky Veronika Gajdová, Anna Gracová a Julie Dvořáková:

V 1. A měli projekt rozdělený na tři dny. První den jeli všichni společně objevovat Ameriku s Kryštofem Kolumbem, kde nalezli zeleninu – brambory. Před odjezdem se setkali s indiány, kteří jim darovali teepee, totem a indiánskou čelenku. Když se vrátili do Španělska, darovali královně dary. Cestou do Španělska nalezli perly – písmenka na dně oceánu. Druhý den každý dostal od královny pole, kam zaseli brambory, cibuli a hrách. Ze sklizně tvořili namalovaný talíř pro královnu.

V  1. B první den pantomimou předváděli, co se děje na podzim. Zjistili, že na podzim se vybírají brambory. Navštívila je brambora. Děti jí ukazovaly, co se u nich ve třídě děje.  Druhý den děti přišly v kostýmech za prince a princezny a měly předvést pozměněný příběh říkanky Princeznička na bále. Pohádky skončily bálem, na který přiletěl i drak. Děti hledaly poztrácené korále a pak z nich vyrobily bramborový náhrdelník.

Bramborové dění v 1. C a v 1. D sledovaly zpravodajky Nikola Maslinová a Barbora Lišková:

V 1. C vyráběli z brambor různé „panďuláčky“. V lese si k tomu museli nasbírat různé přírodniny (šiška, mech…). Dělali z brambor i tiskátka a tiskali na papír lodě. Udělali si z brambor škrob. Škrob nalili do nafukovacího balonku. Povídali si o bramborách. Děti byly šikovné a projekt Brambora je bavil.

V 1. D z brambor navlékali korálky. Kouleli bramborami po koberci. Dělali korunky z papíru a tiskali na ně bramborovými tiskátky. Povídali si různě o bramborách. Zpívali písničky o bramborách. Poskládali pohádku o bramboře. Ochutnávali brambory, měli i sladké brambory. Nakreslili na papír pytel
a otiskli do něj tiskátka z brambor. Říkali si bramborové recepty. Počítali brambory poslepu. Hráli hru Princeznička na bále. Děti byly šikovné. Někdo říkal, že ho to bavilo, a někdo zase, že ho to nebavilo.

Bramborové dění ve 2. A a 2. B sledovali  zpravodajové David Malaťák a Jan Vítek:

Ve 2. A děti svůj projektový den začali bramboriádou, soutěží, při níž děti vykonávaly různé sportovní aktivity spojené s bramborami. Další aktivitou, jíž se děti zúčastnily, byla výroba razítek z brambor. Následně paní učitelka přečetla dětem pohádku o tom, jak má drak rád brambory. Potom měly děti sepsat vlastní pohádku o drakovi a bramborách. Ke konci projektu děti ještě stihly zhlédnout krátký film o tom, jak vznikají brambory.

Ve 2. B se hned na počátku projektového dne děti vydaly na uměleckou výstavu, kde se dozvěděly, jak vznikají animované filmy. Následně se pokusily o vytvoření vlastního komiksu s bramborami místo postav.

Bramborové dění ve 2. C  a ve 3. B sledovali  zpravodajové Lukáš Krška a Jakub Valeš:

Ve 2. C měli v rámci projektu tyto aktivity: myšlenková mapa (zdravá jídla, nezdravá jídla), běh s bramborou, pěstování brambor, báseň s pohybem, bramborové postavičky, razítka. Děti to moc bavilo, hlavně báseň a běh, to děti běžely s bramborou na lžíci mezi kužely.

Ve 3. B děti vyráběly z bramborového škrobu antistresové míčky, strávili češtinu s bramborami (sbírali lístečky po chodbě). V interaktivní učebně viděly dokument o výrobě brambůrek. Dětem se to moc líbilo a něco nového se přiučily.

Bramborové dění ve 3. A a ve 3. C  sledovali  zpravodajové Matěj Sukdolák a Dominik Sárkány:

  1. A pojala projekt Brambora úplně jinak. Jejich paní učitelka vymyslela, že by mohli vytvořit z brambor světadíly. Jako první vyřezali z vnitřku brambor světadíly – Afriku, Evropu a Ameriku. Poté ze slupek udělali obrysy pohoří a velkých měst.

Ve třídě 3. C toho měli opravdu mnoho. Jednou z věcí bylo rozdělení se do pěti skupinek. Potom každá skupina vyrobila vlastní bramborový salát podle svých receptů, navzájem je ochutnávali
a hlasovali o tom nejlepším. Další z věcí, které dělali, bylo to, že vytvořili kulatá razítka. Pak z nich na papír tiskli různě barevná tiskací písmena. Pak se dohodli na sázení opravdových brambor do země.

Bramborové dění ve 4. A sledovaly zpravodajky Gábina Gažarová a Antonie Kloudová:

Ve 4. A se nejdříve dozvěděli něco o rostlině lilek brambor. Poté se třída proměnila v televizní studio. Televize Brambora neboli Potatoe TV natáčela a vysílala svoji zpravodajskou relaci. Jejich úkolem bylo připravit, nahrát a natočit televizní zprávy týkající se brambor. Televizní zpravodajství bylo například o kultuře, reklamě, vědě, sportu, počasí, hospodaření s odpady…

Třídy 4. B a 4. D nebyly zpravodaji zastiženy, protože právě byly na bramborovém výjezdu v ČZU.

Bramborové dění ve 4. E sledovali  zpravodajové Ondřej Noll a Filip Miček:

Ve třídě 4. E vyráběli modelínu z bramborového škrobu, kondicionéru na vlasy a potravinářského barviva. Potom psali příběh a paní Moučce a panu Škrobu.

Bramborové dění v 5. A a 5. B sledovali  zpravodajové Michal Weiser a Ondra Smrčka:

Zjistili jsme, že třída 5. A dělala během tohoto projektu bramborové město, bramborové postavičky, bramborová pojízdná auta. Děti připravily také svatbu bramborových postaviček.

V 5. B děti vyráběly bramborové postavičky pomocí brambor a různých rostlin. Byly rozděleny na skupinky, které dělaly divadlo. Každá skupinka ho následně předvedla. Děti za to také dostaly známky.

Bramborové dění v 6. A a 6. B sledovali  zpravodajové Matouš Trubač a Teo Skoupý:

Děti v 6. A dělaly ochucené domácí chipsy. Ingredience si přinesly z domova. Brambůrky nakonec daly do sáčků.

V 6. B si psali bramborové recepty, například na bramborové šišky, bramborový koláč nebo třeba pokrm „Podkrkonošský racek“.

Bramborové dění v 7. A  sledovaly zpravodajky Veronika Gajdová, Anna Gracová a Julie Dvořáková:

V 7. A vyráběli škrob, který použili jako lepidlo. Nafoukli balonky, na které nalepili za pomoci škrobu kousky novin. Potom vyráběli sliz z bramborového škrobu.

Bramborové dění v 7. B sledovaly zpravodajky Gábina Gažarová a Antonie Kloudová:

Bramborová třída v 7. B: Nejdříve si vylosovali nějakého kamaráda ze třídy a museli ho ztvárnit pomocí brambory, látek a korálků, špejlí, bavlnek a temper. Poté brambory naaranžovali
a připravovali  na focení. Bramboru fotili s člověkem, kterého daná brambora ztvárňuje. Fotografii s bramborou nalepili na papír a udělali plakát.

Bramborové dění v 8. A  sledovali  zpravodajové Lukáš Krška a Jakub Valeš:

V 8. A zhlédli film Titanic a pak se pokusili o jeho animovanou rekonstrukci za pomoci brambor. Vyráběli postavy, loď, fotili záběry do svého animovaného filmu. Odkaz na video zde:   www.vimeo.com/239710563

Bramborové dění v 8. B  sledovali  zpravodajové Ondřej Noll a Filip Miček:

V 8. B se žáci spolu s panem učitelem Hronkem snažili rozsvítit žárovku s pomocí hřebíků, brambory
a kabelů. Nepoužívali zásuvku ani žádnou baterii. V bramboře se nachází proud, který jde změřit voltmetrem.

V rámci Ozvěn Life Sciences Film Festivalu byl v 9. třídě promítnut film „Milujeme brambory“. S žáky pak diskutovala bloggerka Anna Agnes Skořepová – Grossmanová.

 

Bramborových aktivit bylo mnoho, ale jedno je jisté. Ačkoliv hlízy rostliny lilek brambor  známe snad všichni, přesto jsme se o ní a o jejím využití dozvěděli mnoho nového. Takový byl celý náš den s „Bramborou“ – plný zábavy a veselí, ale i poznání.

                                                                                             Bramborové zpravodajství sepsala Šárka Ábelová,
které už jde z brambor hlava kolem…